Jubel, ballonger, serpentiner osv..

Jag klarade det igår!

Nu känns det inte som om det spelar nån roll att jag fick magsjuka på natten efteråt!

55 rätt av 65 möjliga. Det var betydligt besvärligare än jag trodde initialt då jag har läst böckerna och kört mina program tills man har kunnat väcka mig mitt i natten och fråga hur nära en järnvägsövergång man får parkera eller hur man tar sig förbi ett gupp...problemet var bara det att jag inte fick en-enda-plankorsningsfråga på det riktiga provet. Inte en enda! I programmen jag har är kanske 20 av 70 frågor plankorsningsrelaterade.

Sak samma!

Jag klarade det!

(Vet du själv exempelvis hur lång reaktionssträcka du har när en älg dyker upp framför dig när du kör i 110km/tim?)

image3

Kort tid kvar....

Jomen, snart smäller det. Väldigt snart skall man sitta i Borås och svettas tillsammans med 19 andra aspirerande körkortstagare. Gjorde några prov hemma igår, dels de jag har själv men även två prov via nätet på min körskola, och fick 67 rätt av 70 på bägge. Förhoppningsvis skall denna kunskap räcka för att få godkänt. Kommer att vara skönt när det är över och man kan gå vidare med enbart praktisk utbildning!

Jag funderar just nu på en Kawasaki Versys då Kawa verkar ha de bästa garantierna i Sverige just nu samt att Versysen ser ut att ha den bästa motorn, modernaste växellådan samt ABS för ett pris som absolut är konkurrenskraftigt. Honda Varadero börjar bli lite till åren kommen och Transalpen känner jag mig allt mindre sugen på ju mer jag läser om den. Dels klagar folk på mkt turbulens, förgasare, bara fem växlar, ingen ABS, inte ens som tillval vilket får mig att se mot den modernare konstruktion som Versys faktiskt är.

Easy rider

Har just genomlidit filmen "Easy Rider" och en trögare skitfilm där skådisarna mer eller mindre spelar(?) höga hela tiden eller tvingas lyssna på Dennis Hoppers gnäggskratt får man leta efter. Snacka om att saker och ting får kultstatus utan anledning.

Jag vill ha tillbaka tiden av mitt liv som jag la ner på det överreklamerade eländet!

image2

Teori & praktik

Jag har tre olika lärare på körskolan, två av dem är yngre eller i samma ålder som jag själv och en i 50-årsåldern. Jag har haft lektioner med alla tre (killar, naturligtvis eftersom det handlar om motorcykel, vilket är lite trist egentligen) och har bestämt mig för att bara ta lektioner av den äldre av dem. Metodiken skiljer sig genom att lärare 1 samlar på sig alla fel man har gjort under den senaste kvarten och sen får man höra det efteråt vid exempelvis en paus vid vägkanten eller dyl samt att han är ganska otrevlig och tyken. ( I alla fall upplever jag honom som det och eftersom det är jag som betalar är det ju min åsikt som är viktig här hehe). Lärare 2 formligen pepprar en med goda råd hela tiden, jag tror inte det var tyst i örsnäckan i mer än 15 sekunder som längst under hela lektionen. Visst, han hade mkt goda råd men eftersom det kom i en så strid ström kände jag mig mest stressad och gjorde idiotmisstag som att ta fel på höger och vänster samt komma åt tutan typ 3 ggr när jag skulle stänga av blinkersen. Lärare 3 däremot är en trygg norrlänning som inte hetsar upp sig i onödan, han kommer också med kommentarer under färd, men bara om man gör fel eller om han tycker det är nåt jag borde tänka på speciellt (och då kommer det inte som "för helvete Fredrik, skärpning du skall mot VASASTAN!" utan mer "nu skall du till höger, tänk på att se framåt ordentligt och planera, annars var det bra" osv). Vi kör samma vägar som jag gör med de andra två lärarna, har samma motorcykel (oftast, de har 3-4 st av samma vidriga sort) och förhoppningsvis samma utbildningsprogram men ändå upplever jag hans lektioner som de mest givande.

Jag har en lektion bokad samma eftermiddag som jag skriver teoriprovet i Borås på morgonen, skall verkligen verifiera att det är rätt lärare...

Teoriprovet bokat

Efter att ha snokat lite på hemsidan och självservice-tjänsten på vv.se fick jag en ombokad tid den 29:e aug i Borås från den första jag fick den 20:e sep i Göteborg. 

Känner redan hur magen drar ihop sig och svetten bryter fram... Laughing

Lektionerna påbörjade.

Två lektioner avklarade, den ena var det bara jag och läraren under 60 minuter och den gick väl ok, några tjuvstopp men det var ju första ggn jag satt på en tung MC. Han körde först och jag efter, rakt ut i Göteborgstrafiken och som sagt, det gick bra.  :)

Andra lektionen avklarades idag och då jag egentligen skulle dela lektion med en annan körkortstagare hade jag ställt in mig på att åka bönpall i 60 min, men det visade sig att han inte kunde/hade glömt/etc så jag fick en 120 minutare själv med läraren. Raka spåret ut på E6 till Mölndal och till en konbana där jag tillbringade mina 120 minuter med att svettas i mc-stället och krypköra slalom, i åttor, mer slalom, lite högfarts-slalom, en förbaskad massa åttor till och tillslut en vattenpaus. Sedan hemresa på E6 igen och när läraren säger i (den rent förbannat obekväma) örsnäckan "ok, då kör vi ut på motorväg nu så dra på upp till 90" så tjöt jag för mig själv inne i hjälmen av glädje, vilken känsla, vilket drag, min bil är som en traktor i jämförelse! 

Ja ni ser ju vilken del av lektionen som jag uppskattade mest hehe.

Nu försöker jag boka teoriprov på nätet men vv.se vill inte vara med. Får försöka imorgon igen.


Ja just det ja, jag kör en sån här:

image1


Sugen på långresa.

Jag har varit med familjen i husvagnen nu under juli (nej, slå mig inte) och har inte haft tillgång till mail. Dock har jag förpestat tillvaron för frugan genom att tjoa och peka varje gång jag har sett en hoj. Såg en väldigt lastad Transalp på Töreboda Camping med verkligt udda skyltar, så jag frågade på engelska paret som åkte den (och som låg i ett mikroskopiskt tält) vart de kom från: "Sun City" .....in South Africa(!!). Slutade med att jag fick en 2 timmars genomgång hur de hade haft det på väg hit, att de var på väg till treriksröset och att detta var deras smekmånad. Very Happy Själva bilade vi till Spanien på vår smekmånad och tyckte det var ballt och lite äventyrligt minns jag. Laughing

Himla kul var det att höra på deras historia, så efter att man hade blivit utrustad med deras email och 3 starköl innanför västen knallade man bort till vår plats och började mumla om lång-touring nästa år osv...

Jaha, så ligger körkortstillståndet framför mig här och imorgon (ermm..idag) kl 11:00 skall jag ut på min första körlektion på tung MC. Shocked Känns spännande minst sagt, och hade jag inte bränt mig så förbannat i solen idag hade jag sovit nu istället för att sitta här. Very Happy

(Observera att jag har tagit detta från ett forum jag är på, men vill ha med samtliga inlägg från början så att säga, därav att tiden mellan inläggen inte stämmer, så nu vet ni det).

Så börjar det...

Jag är 35 år samt haft B-kort sedan 1993 och har efter mycket tandagnisslan (från min fru) äntligen bestämt mig för att skaffa A-kort. Min absoluta favorithoj genom tiderna har alltid varit Transalpen sedan jag läste i Bike nån gång i slutet på 80-talet om att alla ägare fick en inbjudan till nåt event i just alperna. Smile Nu vet jag ju inte om det fortfarande är så, men det fick mig att komma ihåg hojen under åren och nu är det alltså dags att göra slag i saken och skaffa sig behörighet. Bor i Göteborg och skall alltså ta kortet där. Jag vet att jag börjar lite sent på året men planen är att ha teorin klar i höst och sedan ta uppkörningen till våren 2008. Jag har tittat på lite olika prisbilder och så där och har kommit fram till att det nog blir en fabriksny eller lätt begagnad hoj när väl kortet är taget.

RSS 2.0