TDM for the win?
Tja, nu har jag nog gått igenom varenda hoj som kan tänkas passa min längd och mina preferenser. Under en kik i senaste Bike fick jag upp ögonen för en hoj jag tidigare har rynkat på näsan för, Yamaha TDM 900. Kort sagt tyckte jag att den såg lite udda ut men efter att ha sett den live och provsuttit den känner jag att "this could be it". :)
De jag hittils jag tittat på är:
Honda Transalp
* Tycker inte om utseendet på den nya 2008:an.
* Klen motor
* 5 växlar
* Samma motor som Deuvillen, vilken har fått en del kritik för att vara skakig och klen.
Fördelar
* Billig försäkring
* Bra garantier
Suzuki V-Strom 1000
* Ingen ABS
* Utgående modell
* Pris
* Tveksam ÅF-situation i Göteborg
Fördelar
* Bra garantier
* Snygg (subjektivt)
* 1 års vagnskada
Yamaha TDM 900
Kan inte hitta några nackdelar, hur mkt jag än läser på nätet
Fördelar
* ABS
* Bränsleförbrukning
* Bra att åka två på
* Bra väskor, värmehandtag osv
* Bra pris på 2007:or
* Utmärkt försäkring
* 1 års vagnskada = billigare försäkring
Triumph Tiger 1050
* Tveksam kvalité
* Massor av olika fel rapporterade på motor, växellåda och elektronik
* 2 års garanti
* Dyr
* Hög försäkring
* Ingen vagnskada
* Tveksam ÅF-situation i Göteborg
Fördelar
* Stor
* Stabil
* Snygg
* Snabb
* ABS
Ja, det är väl primärt dessa, har även tittat på Honda VFR samt några andra hojar men med mina 1,93 i strumplästen behöver jag och min rygg nånting som man sitter bra på, därför faller nog sportsidan av alla hojar bort.
De jag hittils jag tittat på är:
Honda Transalp
* Tycker inte om utseendet på den nya 2008:an.
* Klen motor
* 5 växlar
* Samma motor som Deuvillen, vilken har fått en del kritik för att vara skakig och klen.
Fördelar
* Billig försäkring
* Bra garantier
Suzuki V-Strom 1000
* Ingen ABS
* Utgående modell
* Pris
* Tveksam ÅF-situation i Göteborg
Fördelar
* Bra garantier
* Snygg (subjektivt)
* 1 års vagnskada
Yamaha TDM 900
Kan inte hitta några nackdelar, hur mkt jag än läser på nätet
Fördelar
* ABS
* Bränsleförbrukning
* Bra att åka två på
* Bra väskor, värmehandtag osv
* Bra pris på 2007:or
* Utmärkt försäkring
* 1 års vagnskada = billigare försäkring
Triumph Tiger 1050
* Tveksam kvalité
* Massor av olika fel rapporterade på motor, växellåda och elektronik
* 2 års garanti
* Dyr
* Hög försäkring
* Ingen vagnskada
* Tveksam ÅF-situation i Göteborg
Fördelar
* Stor
* Stabil
* Snygg
* Snabb
* ABS
Ja, det är väl primärt dessa, har även tittat på Honda VFR samt några andra hojar men med mina 1,93 i strumplästen behöver jag och min rygg nånting som man sitter bra på, därför faller nog sportsidan av alla hojar bort.
Inbokad!
Ok, då är jag inbokad på http://www.korkortexpress.se/ till våren.
Pratade med en väldigt trevlig tjej och fick reda på att jag låg som nummer 18(!) på listan. Tydligen brukar de bli flera hundra till vårkanten så det var väl bra att jag ringde nu då. Bra pris och en 80% "successrate" på uppkörningen känns betryggande.

Pratade med en väldigt trevlig tjej och fick reda på att jag låg som nummer 18(!) på listan. Tydligen brukar de bli flera hundra till vårkanten så det var väl bra att jag ringde nu då. Bra pris och en 80% "successrate" på uppkörningen känns betryggande.

En tiger i tanken
Jo, nog känner jag mig svårt kluven. Först var jag inne på Honda Varadero, men känner inte riktigt att den är för mig. För gammal vid det här laget och rätt klunsig. Triumph känns som ett mer känslomässigt val, men Bonnevillen kanske inte fyller sin funktion för mig personligen. Jag var inte ens född när förlagan till den nuvarande Bonnien var som störst, så jag är alltså befriad från alla sentimentala skäl. Dock är det en vacker motorcykel vilket man knappast kan säga om alla hojar idag. Men, jag känner att det är resor ut i världen som jag vill kunna göra med min kommande mc, och då tror jag att en Bonnie blir lite för obekväm på långa sträckor, speciellt med 5 växlar och ingen kåpa. Jo visst, det går ju att köpa till men hur snyggt ser det ut? :)
Triumph Tiger 1050 har jag varit inne och provsuttit, klämt och känt på, pratat med försäljaren om, förpestat tillvaron för en kollega som köpte en sån i våras osv. Den är helt enkelt perfekt. Tyvärr är ju inte garantierna av samma dignitet som alla japanska hojar, men om jag behåller den i 2 år så vet jag ju om jag trivs med den eller inte vid det laget.

Vi får väl se hur detta slutar, ett a-kort ligger ju högst på önskelistan i vilket fall som helst och måste finansieras först!
Min kära scooter bara tuffar och går dock. Tack vare den känns det inte så våldsamt surt att jag kom igång så sent att jag inte hann ta kortet i år. Imorse var det i och för sig så kallt att jag fick ont i händerna (för att jag hade tagit fel handskar) och det förbaskade visiret bara immade igen hela tiden. Nån som har en bra idé om hur det håller sig imfritt?
Triumph Tiger 1050 har jag varit inne och provsuttit, klämt och känt på, pratat med försäljaren om, förpestat tillvaron för en kollega som köpte en sån i våras osv. Den är helt enkelt perfekt. Tyvärr är ju inte garantierna av samma dignitet som alla japanska hojar, men om jag behåller den i 2 år så vet jag ju om jag trivs med den eller inte vid det laget.

Vi får väl se hur detta slutar, ett a-kort ligger ju högst på önskelistan i vilket fall som helst och måste finansieras först!
Min kära scooter bara tuffar och går dock. Tack vare den känns det inte så våldsamt surt att jag kom igång så sent att jag inte hann ta kortet i år. Imorse var det i och för sig så kallt att jag fick ont i händerna (för att jag hade tagit fel handskar) och det förbaskade visiret bara immade igen hela tiden. Nån som har en bra idé om hur det håller sig imfritt?
Nu börjar det bli riktigt spännande....
Jag tänkte att "vafasen, jag ringer vägverket och kollar hur det är med Piaggio MP3". Sagt och gjort, blev runtkopplad till en herre som läste upp brevet till de som köpt en MP3 och fått veta att de inte fick köra med den på B-kort. Då jag påpekade att den skulle vara godkänd ganska nyligen blev han lite osäker och frågade efter vilken ÅF som hade sagt detta, så jag gav honom namnet på den ÅF som jag hade pratat med så får de reda ut detta. Mannen från vägverket lovade att återkomma till mig så snart han hade rotat lite i detta. Skall bli intressant att höra vad han kommer fram till....
Edit:
Nu ringde mannen från Vägverket tillbaka och enl hans info så skall varje MP3:a till svensk bilprovning för en ny reg-besiktning efter ingreppet med distanserna.
Låter förbaskat krångligt, så jag struntar härmed i detta strulfordon och avvaktar tills mitt a-kort är klart och jag kan köpa en äkta MC.
Over and out.
Edit:
Nu ringde mannen från Vägverket tillbaka och enl hans info så skall varje MP3:a till svensk bilprovning för en ny reg-besiktning efter ingreppet med distanserna.
Låter förbaskat krångligt, så jag struntar härmed i detta strulfordon och avvaktar tills mitt a-kort är klart och jag kan köpa en äkta MC.
Over and out.
Än finns det hopp!
Jag pratade just med en kille på en av de mer aktiva återförsäljarna av Piaggio i Göteborg och han berättade att Vägverket tydligen har godkänt förändringen som Piaggio har genomfört (en halv cm på varje sida vilket ger 1 cm ökad spårvidd på framhjulen) så därigenom är MP3:an ett alternativ igen för min del. Dock kände jag imorse att det var lite kyligt å väg till jobbet så i och med att hösten är här, det var 4-5 grader imorse, hur smart är det att gå och köpa en hoj för 56.000 i mitten på oktober?
Jag får fundera ett tag till på det.
Jag får fundera ett tag till på det.