Recensioner

Det finns många där ute som har mycket att säga om Triumph i allmänhet och Bonneville i synnerhet. Sitter just nu och läser en ganska skoj sådan:

Expect about 160 miles per tank in the real world and a sore ass after about 30 minutes. I have owned several new Triumphs and this is the one area in which they fail miserably. The ass. Triumph, if you are listening, please call Corbin for some pointers or at least include a hemorrhoid cushion in the tool kit for ass sakes. The current feet-forward seating position gave me leg cramps after 30 minutes on the freeway and caused my boot to scrape the pavement on the long sweepers. If you moved the pegs back a couple of inches, I believe you would avoid the toe scrapers and be able to take full advantage of the nimble tubular steel cradle chassis.

Riding two up is an attractive proposition for about 15 minutes until your passenger leans over and shouts, "Hey! My ass hurts." I'm telling you, that seat really sucks. We were sitting at an intersection when this guy rolls up to the stoplight and begins honking his horn and giving me the thumps up sign. At first I thought it was some psycho doing a Fonzie impersonation but then I glanced towards the passenger side and saw his wife exuding the exact same psychotic behavior. What are the odds of two psychos finding each other? Nevermind, I guess Bill did find Hillary. This guy eagerly rolls down the window and just when I was about to yell, "Gun!" he leans over and says, "Great bike man! I just bought one in Red! We love it!" Obviously he and his wife have not spent more than 15 minutes in the saddle or he would have leaned over and said, "Great bike man! I just bought one in Red! And man, does my ass hurt!"

http://www.motorbyte.com/mmm/pages/reviews/review43.htm


Crazy Days

Så kallar Johans MC sina två rea-dagar då man försöker bli av med allt gammalt i butiken tills 2008. Massor av fina grejor fanns det, bland annat en Triumph Bonneville Black som bara bet sig fast i benet på mig och vägrade släppa taget...

Faktiskt exakt denna hoj:

image17

Min kusin var med och han är en gammal anglofil av stora mått. Själv kör han en Bonnie (såklart) och har haft kort sedan 1973 har jag för mig. Denne ypperlige man har dessutom lovat att bli min handledare till våren, så när jag har skrapat ihop 15-20k i handpenning så....

Nya Transalpen

Igår släpptes nya Transalpen från Honda. Jag blev lite lätt besviken på specarna och att de fortfarande envisas med att inte lägga till en 6:e växel. Sen utseendet vet jag inte riktigt vad jag tycker om heller...

Mer bilder och dyl hittar ni här: http://www.hondamc.se/homc/templates/Model____9445.aspx

image16

Scooterklubben och självgodhet

Jag har precis lämnat Scooterklubben. Eller, jag var ju aldrig betalande medlem, men kände väl att "detta är ett ställe som luktar lite väl mycket autosol och raketost för att det skall vara hälsosamt" och tyvärr hade jag rätt. Deras forum är vad jag har lämnat. En grupp med mer märkesfixerade snobbar får man leta efter. Tröttsamt när gamla människor tror att det ballaste som finns är att åka ett fordon som 99% tror är en veteranmoped, och sedan racka ner på allt annat som inte stämmer med deras mossiga uppfattning. Nej gott folk, köper ni scooter och den inte råka heta Vespa och vara av plåt samt komma från absolut senast 1970 så har ni inget hos dem att göra.



Lätt kyligt

Nu när vi närmar oss Oktober börjar färden till jobbet känns lite kylslagen. Ändå har jag på mig tröja, fleacetröja & vindjacka samt regnställ vid den sortens väderlek. Jag tänker skaffa mig ett par bra handskar med urtagbart foder som är tvättbart samt som håller kylan/vattnet på utsidan av handsken. Jag hade på mig ett par vinterhandskar i läder förra veckan och de blev 100% dyblöta. Kändes som om de höll på att trilla av händerna på mig pga sin vikt och tog 3 dagar på sig att torka.

Annars är scooter till arbetet underbart. Friskt, snabbt och billigt sätt att resa. Man slipper att betala 90:-/dag till Carpark och bensinräkningar på 2000:- i månaden. Senast hade jag en räkning på 380:- för bensin på en månad. Visst tillkommer 780:- i avbetalning och 320:- i försäkring men det är fortfarande billigare än att ta bilen. Dessutom swishar man förbi köerna med skrattretande lätthet och är hemma på ca 20 minuter mot minst 40 med bil.

T.o.m min rygg som jag har haft ont konstant i sedan jan 2006 när jag köpte en ny säng från IKEA som visade sig vara för mjuk har blivit mycket bättre. Jag tror det har att göra med att man sitter och rör sig på ett helt annat sätt än när man kör bil. Magmusklerna och ryggmusklerna får arbeta mer.

Idag skall jag lämna in min scooter till verkstaden för byte av styrkåpa (eventuellt ..om de hittar den i sin hyllor) och byte till ett större munstycke i förgasaren. Sedan den första servicen upplever jag att den går illa vid regn samt att den kvävs på fullgas då den är kall. Detta för att den är satt på väldigt snål blandning för att klara emissionerna så ett större munstycke ger alltså mer bensin och en bättre gång. Tydligen vanliga fel enl både min mekaniker samt det scooterforum som jag läser lite då och då på.

Torsdag eftermiddag hämtar jag ut den så då får vi väl se om detta hjälper....

Det verkar kört

Jaha, Vägverket har tydligen till sist satt stopp för mina MP3-drömmar. Jag var förbi en Suzuki-åf idag, och han talade om för mig att både Vägverket och Piaggio hade faxat honom om att det just nu råder förbud att köra MP3 utan a-kort. Allt för att nån liten vidrig paragrafryttare har påpekat att det fattas en ynka centimeter i avstånd mellan de båda framhjulen. Dock kan det ju vara på så vis att det räcker att sätta en 30mm distans på varje sida och därigenom uppnå de 46cm mellanrum man enl lagen skall ha. Sen att det försämrar köregenskaperna på hojen verkar inte bekymra Vägverket nämnvärt, rätt skall ju vara rätt.

Dethleff (han var tysk) som jag pratade med bad mig återkomma den 29:e då tydligen nån form av beslut skall tas. Jag kan tänka mig att både återförsäljarna samt Piaggio är väldigt sugna på att få detta avklarat så snabbt som möjligt.

Nytt ställ inhandlat

Tja, nu vet jag inte om Kawasakis orginalställ (2 delat) är så mkt bättre än "gimpdräkten" från Bering då det också släppte in vatten, dock bara vid dragkedjan i jackan och inte en droppe på jeansen, så byxorna var täta i alla fall. Jag kan ha en jacka under överdelen då regnjackan är såpass stor vilket nog skall räcka för att vara torr. På hemvägen ÖSTE det ner med floder som rann över vägen osv, så att jag inte såg ut som en dränkt åkersork när jag kom hem får väl ses som ett framsteg.

På tal om inget så har jag pratat med frugan om en Piaggio MP3 och hon tycker den kanske inte är så fel trots allt. Dock sa Erik på EM-Scooters att Vägverket håller på att kika på huruvida man ändå måste ha A-kort för att köra en MP3:a då spårvidden skall vara 46 cm mellan hjulen, och MP3 har 45 cm. Typiskt byråkrat-Sverige. Enl Erik skulle importören kika på möjligheten att sätta distanser så hjulen hamnar 46 lagliga cm ifrån varandra. Hoppas bara inte körsäkerheten påverkas av ett sånt ingrepp...och framför allt, att det inte tar VV.se resten av året att utreda saken...


image14    image15

Akta er för Berings billiga regnställ

Igår regnade det som om nån tömde en hink över huvudet på en var femte sekund. "Perfekt" tänkte jag och krånglade mig in i den obekväma och illaluktande gummioverallen. När jag hade hunnit ut till Backa (ca 15 minuter in på färden) började jag bli blöt i baken och ...på andra ställen. När jag kom hem hade jag fått in ca 1 liter vatten i overallen genom dragkedjan som det ser ut. Tog en kort och letade fram kvittot till overallen. Snart får min ÅF ett besök som jag hoppas slutar med att han tar tillbaka skiten.

Jag behöver ett par regntäta handskar som andas, kanske blir att jag köper ett par sådana för samma pris som overallen tills jag hittar ett bättre ställ..

Skitväder

Regn regn regn ...just det, glömde ju nästan, regn!

Med det i åtanke köpte jag en gimpdräkt, a.k.a. regnställ från Bering så man överlever hösten och vintern då man ju bor i Göteborg - Rain Capital of the World.

image12

Så onödigt

Som jag kommenterade i min andra blogg så är det riktigt sorgligt att Colin McRae gick bort igår. Så många tävlingar som man sett med den killen och så många gånger man rynkat pannan för att försöka förstå vad tusan han sa med sin grötiga och till 99% obegripliga dialekt. Känns i alla fall väldigt trist. Mina tankar går till hans fru som inte bara förlorade sin man utan sin 5-årige son också.

image10

Så våldsamt sugen på en MP3

Ja, en Piaggio MP3 då alltså, inte en musikspelare.

Googlade på "Piaggio MP3" för att få reda på lite data om hojen men hittade istället den här sidan:

http://www.bahnhofbredband.se/~wb571916/index.htm

Bara att läsa om vad Lasse Oskarsson har hunnit med under sommaren gör mig grön av avund. :)

Jag har sett ett flertal här i stan under sommaren och detta vore ju perfekt att ha tills dess att kortet är i hamn. Dumt av mig att köpa en moped istället, men kanske klokt pengamässigt.

Hittade ett test här: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=343794

"Med MP3 siktar Piaggio på att nå en ny kategori köpare eftersom den nya maskinen får framföras med vanligt b-körkort. Det kan dock ändras om några år när EU:s körkortsdirektiv går igenom fullt ut då det kan bli endast mc-kort som gäller."


Det låter i och för sig lite olycksbådande för dem som redan har köpt en MP3 och har ägt den några år, skall de då bli tvingade att ta a-kort?

image9

Trevliga människor

Jag pratade just med en trevlig tjej på nedanstående trafikskola och hon fick mina uppgifter samt talade om vad som ingick, hur lång utbildningen skulle vara samt lite annat. Hon hör av sig igen i april så får man boka ca 8 dagar för allt inkl uppkörning och lån av motorcykel osv.

Då var det bara sju månader kvar då....lite drygt.

Läs gärna under tiden på min "huvudblogg" http://fludrik.blogg.se

image8

Nu har jag bestämt mig...

Efter lite funderande och efter att ha kastat både ett och två getögon på himlen, termometern och gräsmattan, har jag beslutat att kontakta http://www.trafikskolan-i-olofstrom.se/index.htm och höra med dem om de har tid för mig under våren. I höst hinner jag nog inte tyvärr bli klar med utbildningen då mitt arbete kräver sin tribut (tyvärr) men en kollega har gjort sin utbildning hos dem och tydligen har de en uppborrad Suzuki DR650 till 704cc samt en trevlig lärare.


image7

Funderingar

Jag sitter här och kisar ut på det lömska solskenet och funderar på temperaturen som i morse låg på 11 grader när jag körde in till arbetet. Chansen att jag blir klar med kortet under 2007 känns ganska avlägsen just nu och då är det väl främst Vägverket jag tänker på. Tydligen har de väldiga problem att hitta trafikinspektörer för alla som vill ta körkort och eftersom "terminen" för MC slutar den siste Oktober är det nog svårt att få en tid för uppkörning innan dess. Jag känner också att jag behöver en hop lektioner till för att kunna hantera hojen på ett ordentligt sätt även efter att kortet är taget. Planen var ju ursprungligen att ta teorin nu under hösten och sedan lägga ner energin (och pengarna) till våren då det förhoppningsvis blir varmare & varmare på dagarna än tvärtom som nu.

När man läser alla kvällstidnings-chock-mega-MC-död-artiklar blir man rätt matt. På våren pratas det om allergier och "Den-Nya-Och-Fantastiska-Medicinen-Som-Kommer-Att-Göra-Livet-Lättare-För-Alla-Pollenallergiker" (fast den just nu testas på i bästa fall möss och kanske finns tillgänglig om 10-20 år), sen kommer det eventuellt lite sol och då pratas det "Hudcancer-Så-Ser-Du-Om-Dina-Prickar-Kommer-Att-Döda-Dig-Snart", "Fästing-chocken", och "Magsjuka-Och-Kaskadspyor", sen kommer hösten och då får alla reda på hur lite extra de får i lönekuvertet så då brukar Aftonslasken eller Sexpressen skriva nåt i stil med "Så-Ser-Du-Hur-Dum-I-Huvudet-Din-Chef-Är-Fast-Han-Tjänar-Mer-Än-Dig", "Taxeringskalender-För-Eventuella-Kidnappare - Så-Väljer-Du-Lämpligt-Offer-Baserat-På-Förmögenhet". Vintern brukar bestå i vinterkräksjuka, dagissmittor och gulsot på äldreboenden samt halk-chock-död och att folk blir lika överraskade varje år att deras bilar sladdar av vägen i mitten på December fast de hade minst 3,5mm kvar på sina sommardäck.

Regeringen har också anlitat en kvinna med moderiktiga glasögon som har fått en massa skattepengar i arvode för att skriva hur man skall hitta vägar för att trycka till alla fildelande Svenssons där ute.

Man blir trött, jag skall återgå till att göra som på semestern, dvs inte se på Rapport, Aktuellt eller läsa en enda morgon eller kvällstidning för hör jag nåt mer om miljön eller allmänt trafikgnäll så drabbas jag nog av vinterkräksjukan själv.

image6

Tinnitus är minst sagt irriterande.

Då jag för ca 13 år sedan var på ett rave och min hjärna i den åldern var ungefär lika utvecklad som en kålrot hade jag inte öronproppar utan knallade glatt omkring och lyssnade på "musik" i 130db. Sen var jag döv som Professor Kalkyl i 2 veckor och har sedan dess haft öronpip, ungefär samma ljud som man kan höra på testbilden på tv ibland. Jag har läst en hel del om just tinnitus och som jag förstår det är det olika sorters skador som finns. I mitt fall är det inte att jag är lite lomhörd tillsammans med oljud som är problemet, tvärtom, jag har hörsel som stålmannen, jag kan höra en skogsmus släppa sig på 100 meter...typ. Detta gör att alla höga ljud är jobbiga, motorljud tex, eller småbarn, eller om jag råkar nysa inne i hjälmen. Ja ni förstår grejen. Ibland piper det mer, t.ex när jag är trött, sjuk eller om jag har haft en mc-lektion och min lärare har pratat extra mkt (dvs att jag har kört illa) och ljudet från hans röst tillsammans med den dånande motorn på hojen gör att man har ett extra jobbigt pip under flera dagar.

Nu har jag i alla fall skaffat såna där gula otrevliga öronpluggar som expanderar inne i örat och ser ut som en tampong när man drar ut dem, ja ja...jag får i alla fall rena öron på detta viset.

image5

I jättars fotspår

Jag sitter här på lördagen, fortfarande lite bråkig i magen efter min "Mini-vinterkräksjuka", och läser reseberättelser från alla dessa imponerade människor som har åkt jorden runt på sina hojar. Just nu läser jag om en kille från Zürich som har under flera år åkt jorden runt, läs gärna själva:

http://www.contrast.cx/diary/

image4

Han ovanför är en japan (såklart) som åker jorden runt på en moped!

Länkar till andra inpirerande individer kommer här:

www.govertical.nu Afrika, Island och Nordkap
www.olmhagen.se Från Kapstaden till Kenya
www.rallyprincess.com Rallyprinsessan Annie Seels hemsida
www.otc-mc.org Norska Offroad Touring Club
www.mcraft.se Bertil Marcusson - rallyn och resor
www.bmw-mc-klubben.se Svenska BMW-mc-klubben
www.pgdakar.com P-G Lundmark
www.adventureriders.se Forum för dig som gillar off-road och resor
www.longvoyage.org Från Korea till Sverige på 7 KTM 950 Adventure
http://www.saarela.se En trivsam typ som hänger på de forum jag själv sitter och läser på.

En helt annan grej, jag var och hämtade min scooter från dess första service (100mila) vilken hade försenats till 121mil eftersom min återförsäljare har semester under stora delar av högsäsongen och därmed har extremt lång kö till servicen. Sagt och gjort, i ösregn tar jag bussen in till stan med hjälmen under armen och ett stort golfparaply över huvudet, bort till verkstaden som ligger längst bort i Majorna här i Göteborg. Betalar 495:- för byte av olja i transmissionen och 15:- för "övriga smörjmedel" vilka jag misstänker består i nåt jox de har smörjt in min kick med som började se lite rostig ut efter knappa 2 månader. På med det usla regnställ jag har än så länge (ny regnoverall skall inköpas snarast inför den regniga hösten.. vintern...och...våren...) och tryckte på startknappen vilket fick Fly'en att hoppa igång omedelbart. I med öronproppar, då jag tycker min tinnitus har blivit sämre sen jag började köra MC på allvar, och iväg med regnet sprutande och paraplyet mellan benen. När jag hade kommit nån kilometer över Älvsborgsbron tycker jag att scootern känns mer än lovligt seg och slö, ungefär som om min verkstad hade upptäckt att den gick lite för bra från fabriken "så det skall vi minsann se till att ändra på".  Tycker den går segt och uselt hela vägen hem genom ösregnet men när jag några timmar senare tar den ner till affären för att möta upp frugan känner jag igen den igen. Skönt! Nu går den som den skall, det kanske var lite "inkörning" med ny transolja eller nåt som behövdes...

RSS 2.0