Ett något längre inlägg!
Ok, då får väl jag också sälla mig till skaran som kan kalla sig mc-förare. Körde upp torsdagen den 15:e maj i Västerås och var den enda som gick vidare från manöverbanan och fick komma ut i trafiken.

Gjorde naturligtvis några småmissar men eftersom vägverket ser till helheten så gick det bra även om det var fruktansvärt nervöst!
Jag körde upp tillsammans med Körkortexpress.se , kan varmt rekommendera dem och då specielllt mc-läraren Magnus, deras ägare. En proffsigare, lugnare och mer metodisk person får man leta efter. På de fyra dagar jag var där var varje dag en aha-upplevelse. Jag bodde i deras elevlägenhet tillsammans med en hop andra körkortstagare (mest b-kort) och det var rena kollo-känslan.

I vilket fall som helst är jag en lycklig man nu, och även om jag hade kul så var det stentufft. Öva massor innan ni åker dit är ett bra tips, annars är det lätt att tappa sugen då tempot är väldigt högt.
Jag låste bakhjulet vid min 90-bromsning på provet men bara en sekund eller så. Blev godkänd ändå som tur var.
Missarna jag gjorde då? Jo, eftersom jag var den enda som klarade mig på manöverprovet (min stackars rumskompis från körskolan fick en ruggig bakhjulslåsning på den snabba banan och höll på att flyga av, och med det var det slut för hans del), så bar det av direkt från västerås halkbana istället för från Mcd som vi hade bestämt innan. Den tredje personen som var med var en privatist på 16 år som var där med sin far. Killen hade aldrig kört den långsamma banan innan utan tränade tills det blev hans tur(!), och körde på att han aldrig hade bromsat innan. Han kröp ihop när man skulle ha sträckt på sig osv. Hans pappa pratade hela tiden med oss andra om sina gamla motorcyklar osv och skröt om att han hade fått sitt a-kort på köpet. Jotack, det märktes.

I alla fall, när vi åkte ut ifrån halkbanan hade jag för mig att det var 70 utanför så jag drar på upp till 70, passerar en liten kulle och där ser jag de dubbla 70-skyltarna. "Aj fan, det var visst 50 här" tänkte jag och sen tänkte jag "aja, vill han kugga mig för det så får han väl göra det, från och med nu skall jag köra perfekt" och det gjorde jag tydligen. Han påpekade med ett snett leende att "det ju faktiskt var åtalbart att köra i 70 där men eftersom vi ser till helheten och du körde utmärkt sen (och följde hastighetsbegränsningarna!) så godkänner jag dig. Sen sträckte han fram handen och sa "och så inga wheelisar nu!"

Vilken känsla!
Det enda som var lite trist var att min rumskompis satt och såg ut som livet var slut på en bänk 10 meter därifrån så jag kunde inte med att hoppa omkring och jubla även om det var så jag kände det inombords.
Himla trevlig herre från vägverket som hette Jussi. Har ni tur får ni honom om ni tänker köra upp i Västerås.
Ang samhället Hallstahammar så är det litet, massor av höger-regel osv. Perfekt att öva i. Läraren Magnus kommer att grilla er tills ni kör i beredskapsläge med automatik. Blicken-pilen-filen är också nåt han kommer att trycka på. Titta, blinka, sväng. Jag gjorde som så många andra som har haft bilkort länge, blinka, titta, sväng vilket alltså är fel.
Lägenheten som körskolan står för, tja, ingen hit direkt kanske. Speciellt inte om ni skall dit mitt i sommaren. Får man nån ovanpå sig i våningssängen räcker det med att han vänder sig för att ni skall gunga på som i storm nedanför.

Lycka till alla ni som håller på med a-kortet!

Over and out!
JAAAAAA!
Har precis kommit hem efter en fyra timmar lång bilresa och min kära fru håller enl traditionen på att laga pannkakor till mig.
Jag återkommer lite senare med ett något längre inlägg!
En vecka kvar
Jag pratade med en tjej på körskolan och "det lär inte bli nån brist på nya vänner" som hon uttryckte det. Tydligen skall det bli proppfullt i elevlägenheten, dvs fyra killar i ett rum och minst två tjejer i det andra. Öronproppar måste jag ta med så att jag får sova nånting.
Nu driver min kollega mig till vansinne genom att sjunga gamla slagdängor och komma med kommentarer hela tiden så det är väl bäst jag avslutar och återgår till det man får pengar för här i livet.
Premiär!
Min kusin kom förbi på sin Triumph Bonneville och vi begav oss iväg till Marstrand där vi tog en kopp kaffe. Sedan vidare till Kornhalls färja och efter det en kort avstickare till Jet för att fylla på med soppa.
Underbart väder, massor av hojar ute och lagom lång väg att köra.
9,6 mil hann läggas på hojen och den enda smolken i mjölken var vibrationerna i handtagen vid gaspådrag. När jag drar på känns det som om jag sitter på en skördetröska. Enl min kusin var detta helt normalt för en parallelltwin så vi får väl se om mina handleder gillar detta efter några månader.
Mysigt väder
Klockan 02:10 vaknar vi av att det låter som det haglar ute, vi lyckas somna om när vinden inte ligger på fullt så mycket som innan.
Kliver upp vid 06:30 och tittar ut på ett fecking vinterlandskap. Jag som har pratat med min kusin och tjatat på att han skall göra sin hoj vårfin, jag har varit ute i garaget 100 gånger och provsuttit och gruffat över att "man minsann hade kunnat köra nu" osv. Nu fick man ju för det.

Adjö Fridolph

Nu är den min!
...så nu är den min. När jag till sist trasslat mig in i stället, utan att klippa bort alla lappar märk väl, poserades det glatt i garaget till mina grannars munterhet. Kändes väldigt skoj! Nu blev det inte ett Dainese som jag sa tidigare utan ett Halvarssons. Dels satt det bättre, var säkrare och dels fanns det storlekar som passade in på min längd.


Tyvärr hörde jag idag på arbetet att min kollega som dessutom är en av mina handledare hade råkat ut för en olycka igår och brutit sin fotled. Jag hoppas verkligen att han hinner bli frisk så han hinner njuta av årets säsong!
Uppkörning bokad!
Mer kommer senare.
Kallt kallt kallt!
Väl på arbetet började solen stråla och det firade jag med att få gjort en massa administrativt jobb som har legat en tid samt en lunch ensam ute på stan. Årets första som jag äter vid rosenlundskanalen i solskenet! Härligt!
Från en sak till en annan så glädjer det mig oerhört att läsa att Kramérs Trafikskola startar MC-säsongen den 17:e Mars! Ett säkert vårtecken om något! Jag satt och tänkte på att det kanske blir lite dyrt att ha en MC innan man har körkortet, vilket flera icke-motorcyklister påpekat med oförstående blickar när man har berättat att man har köpt en, men med tanke på priserna som bland andra Kramérs tar för en 120 mins lektion, som dessutom delas med en annan elev, så känns det plötsligt ok att betala 1400:-/mån för mc'n.
Låt oss göra en snabb prisjämförelse:
Kramérs Trafikskola:
MC | |
Körlektion - 60 min | 780 kr |
Körlektion - 80 min/1,5 lektion | 1040 kr |
Körlektion - 40 min (jämförelsepris) | 520 kr |
¤ | |
Startpaket 1 - startpaket 1 inkl inskrivning, böcker och datorfrågor | 1500 kr |
Startpaket 2 - startpaket 1 + 5 körlektioner (60 min) | 4900 kr |
Startpaket 3 - startpaket 1 + 10 körlektioner (60 min) | 8400 kr |
Körkortsexpress:
Körlektion MC 60min (inkl.moms) | 650:- |
Körkortsexpress har också specialiserat sig på fasta priser och intensivutbildningar:
MC intensivkurs 7 dagar 10.550 kr. Komplett med 12 st körlektioner, teori, böcker, it-kod, lån av säkerhetsutrustning, lån av mc till prov och t-shirt. Krav: giltigt körkortstillstånd och viss körvana.
MC intensivkurs 5 dagar 9.500 kr. Komplett med 12 st körlektioner, lån av säkerhetsutrustning, lån av mc till prov och t-shirt. Krav: giltigt körkortstillstånd, godkänt teoriprov och viss körvana.
samt om man är bra, dit jag inte räknar mig, och dessutom har sin egen hoj att köra på:
MC intensivkurs 3 dagar 6.900kr. Komplett med 8 st körlektioner, 1 st förberedande uppvärmningslektion inför uppkörningen, boende i elevlägenhet, lån av säkerhetsutrustning, lån av mc till prov och t-shirt. Krav: giltigt körkortstillstånd, godkänt teoriprov och mycket körvana.
Så, nu känner jag väl inte att mina lektioner jag tog på Kramérs var på något sätt bortkastade, men det känns ju som att köra en intensivutbildning direkt på våren är en bättre idé än att traggla vidare på den rent ut sagt usla lågfartsbanan som många trafikskolor använder sig av här i Göteborg. Det är nämligen en gammal industritomt ute i Mölndal som har ett lapptäcke av asfalt med fläckar av gräs & lera....
Leverans
Den tredje mars, dagen efter min födelsedag, levereras underverket hem. Så nånstans kring 17-tiden sitter jag väl som bäst i fullt ställ och torrkör ute i garaget. :-)
(Dock inte så här hoppas jag)
En dag i kollektivtrafikens värld
Nåja, jag råkade inte ut för en kontroll i alla fall, något att vara glad för.
Inte lite man längtar efter hojkort och varmt väder nu, nej då, inte alls...

Team Eldorado
http://www.teameldorado.se/
(Ursäkta den förbannade reklamen, en av nackdelarna med att blogga på en kommersiell sida)
Jag måste ju lägga till några bilder också...



En helt annan sak jag har funderat lite på är att när man surfar runt på olika forum med mc-anknytning så finns det en väldigt stor drös med folk som är otrevliga kort sagt. Detta gäller svenska forum då man aldrig mer eller mindre ser nåt sånt här på utländska forum. Är inte det trist? Jag har tittat runt på det största forumet i sverige för sporthojar och det är slående hur taskig attityd många har mot nybörjare eller såna som faktiskt tror på att följa trafikregler och inte utsätta andra för livsfara. Idag läste jag en killes första inlägg där han bad att få lite råd om sitt livs första motorcykel, vilken typ han skulle välja osv samt att han nämnde att han hade fått med sig sin fru på idén att skaffa hoj. Jösses så mycket elak skit stackarn fick ta. Massor av inlägg om att han var en toffelhjälte för att hans fru bestämde osv osv. Jag kan helt ärligt inte begripa varför folk vill ge en så kass bild vad en mc-förare i åldern 20-30 år med sporthoj är (vilka de allra flesta verkar vara på just detta forum). Av 100 lästa inlägg är kanske 80 uppkäftiga, felstavade (har inte med saken att göra men det sätter liksom standarden på folket tycker jag), okunniga eller direkta personliga påhopp. Man postar med stor entusiasm filmer där folk kör som idioter, utan skydd osv och försvarar sig med att "öh, det är ju innte änns i sverje...vad gnäller du omm" osv. Nej fy tusan säger jag. Jag hoppas inte att gemene man tror att alla hojåkare är som typerna på detta forumet för det stämmer inte alls med den bilden jag har fått det senaste året. Jag har fått massor av glada tillrop, hjälp från folk man knappt pratat med innan osv.
Jag har fått två handledare (tack skall ni ha båda två) som jag kommer att kunna köra en del med under våren fram till uppkörningen. Länstyrelsen har i sin nåd hunnit att godkänna en av dem men jag tror inte att den andre kommer att få några problem heller då han har kört mc sen runt 1968.
Hoj inköpt!
Ok, då var en styck svart TDM 900 -08 inhandlad tillsammans med ett Dainese-ställ i Gore-Tex (separat jacka och byxor) med ett par stövlar med Gore-Tex XCR membran.
Handskar är inte ännu köpta då jag har två par, ett tunt par samt ett par tjockare vinterhandskar, men det vore kanske bra att ha några som tål vatten också....
Känns härligt i alla fall, även om det kostar pengar så är detta roligare än att betala 2000:-/mån för parkering inne på jobbet.
Long way down
Sen läste jag på deras hemsida att de hade gjort en resa till under 2007 som de kallade för "Long way down" då de reste från norra skottland till kapstaden. Den dvd'n sitter jag och tittar på just nu!
